Studio Slurf laat kinderen ervaren dat hedendaagse kunst heel uitdagend, spannend en vooral leuk is!
Kinderen kijken, analyseren, maken en schrijven naar aanleiding van hedendaagse kunst. Lessen die een onderzoekende houding vragen van het kind en een eigen vertaling van het onderwerp stimuleert.
Er valt te kiezen uit verschillende onderwerpen. Bij een lessenserie staat altijd één onderwerp centraal. In de lessen komen we erachter dat niks is wat het lijkt!
Stapelen
Word een echte stapelkunstenaar en word stapelgek. Wat is een goede stapel en kun je met woorden stapelen? Kinderen maken kennis met hedendaagse kunst en ontdekken hoe je spelenderwijs de stapel kan onderzoeken.
Het huis
Als huizen konden praten wat zouden ze je vertellen? Ontdek de geheimen van het huis.
De auto
We doen onze gordels om, starten de wagen en rijden naar onze eigen autoshow. Maar weet iemand eigenlijk de weg? Waar zullen we uitkomen?
De schaduw
Als je hem nodig heb je hem nodig hebt kun je hem altijd opzoeken; je schaduw. Word beste vriendjes met je schaduw en ga samen op ontdekkingstocht. Kinderen maken kennis met hedendaagse kunstenaars en onderzoeken de schaduw.
Het vierkant en de cirkel
Zelfs de eenvoudigste vorm kan weer bijzonder en origineel worden. De mogelijkheden blijken gigantisch te zijn. Een les waarbij de kinderen vooral ontdekken dat anders aanpakken van dingen heel leuk is.
Eten
De wondere wereld van eten. Op het menu staan lachende augurken en gillende knakworsten. Kom je bij me eten? Schuif maar lekker aan.
Een onderwerp bestaat uit 4 lessen. (Indien gewenst kan hiervan worden afgeweken.)
Les 1 - kijken en bevragen
In de eerste les bekijken we hedendaagse kunst. De kinderen ontdekken verbanden en dingen worden in twijfel gebracht. Goede kunst bevraagt immers. Er bestaat geen goed of fout. Het kind gaat bij zichzelf op zoek naar antwoorden.
Les 2 ( of 3) - onderzoekend maken
Dit is de maak-les. De kinderen gaan geïnspireerd door de kunstenaars zelf aan de slag met het onderwerp. De lessen zijn niet resultaatgericht en bieden ruimte voor oneindig veel resultaten. Eenvoudige materialen en heldere opdrachten vormen de bouwstenen van de les.
Les 3 ( of 2) - creatief schrijven
In deze les onderzoeken de kinderen wat de kracht is van taal. Kan je met woorden een gevoel, een stemming of een sfeer opwekken? Door speelse opdrachten leren de kinderen toveren met taal. Ongehinderd door spelling fantaseren de kinderen erop los.
Les 4 - een expositie of presentatie
Als echte kunstenaars exposeren we onze creaties of presenteren we ons werk aan elkaar. Hoe doe je dat eigenlijk? Daar denken we samen over na.
En ook workshops voor volwassenen
Basiscursus- de mal, materiaal en techniek
Altijd al willen weten hoe je gebruik kan maken van een mal?
Deze workshop biedt je een introductie met het werken met mallen en diverse materialen. In deze basiscursus laat ik je diverse malmaterialen en technieken zien en ga je er zelf mee aan de slag. We werken met klei, was, gips, siliconenrubber en acrylresin. Er wordt aandacht besteed aan de creatieve en technische aspecten van materiaal. We starten elke workshop met een eenvoudige heldere opdracht die je uitvoert in klei. Deze werkstukken vormen de bouwstenen van de les. Het maken van een mooie objecten is niet het doel van de les. Deze niet op resultaatgerichte workshop is voor iedereen die graag iets meer zou willen weten over het werken met mallen en diverse materialen.
Workshop voor 6 personen, die qua lengte en duur kan worden aangepast. Er kan een op maat gemaakte cursus of workshop gegeven worden.
Creatief denken.
Altijd al benieuwd geweest hoe creativiteit werkt en hoe je deze kan stimuleren bij kinderen? Of zoek je een workshop waarbij jij en je collega’s meer te weten komen over creativiteit en je bij de hand wordt genomen om door kleine opdrachten inzicht te krijgen hoe het werkt? Dan kun je bij mij terecht.
Bel me gerust op. Wat de klus ook is, ik luister en denk met je mee. Vervolgens ga ik aan het werk en maak ik een op maat gemaakte cursus of workshop.